Lees meer: IMG 0821 treinen rijden harderwijkVanmorgen om kwart over vijf was het zover. Nadat de tunnelmoot bij het station was geplaatst, reed de eerste trein weer. “En dat was precies volgens de planning. Het was spectaculair en af en toe even spannend afgelopen weekend. Maar we hebben het gehaald”, aldus een uiterst tevreden wethouder Pieter Teeninga. Vanaf woensdagochtend 29 juli tot maandagochtend reden er geen treinen langs Harderwijk. Bij de Weisteeg werden tunneldelen geplaatst. En naast het stationsgebouw werd een tunnelmoot ingeschoven.

Lees meer: inschuiven tunnelmoot Strukton Reef aannemers overleggen voor oplossing werkzaamhedenEindelijk na 24 uur duwen heeft Reef-Strukton de tunnelmoot bij Station Harderwijk op zijn plek geschoven. Het kolos van bijna 6.800 ton sputterde eerst tegen en liet zich niet makkelijk van zijn plek krijgen. Er was extra glijmiddel en kracht nodig om geen vertraging op te lopen. De tunnelmoot lag zaterdag 1 augustus 2015 rond 03:00 uur op zijn plek, dit zorgde voor applaus vanaf de publieke tribune. Dit geeft vertrouwen dat de treinen maandag, weer normaal kunnen rijden. 
Lees meer: Werkzaamheden station harderwijk - 24 uur catering voor de bouwers Het is komende dagen niet meer stil op de bouwplaats. Na het passeren van de laatste trein zijn  aannemers begonnen met het maken van de doorgang tussen Oranjelaan en Westeinde. Met zelfvertrouwen zijn graafmachines en dumpers aan het werk om de bouwput bij het Stationsplein geschikt te maken voor komst van de tunnelmoot. De aannemers weten dat het kan. Ruim 6.500.000 kilo verplaatsen, want afgelopen maandag is er met succes een proef gedaan met het schuiven van de tunnelmoot met 3 sporen.

Lees meer: nieuwe ingang p en r BaanwegDe komende drie weken is de hoofdingang van de parkeerplaats verplaatst. Dit is nodig om de bouwwerkzaamheden mogelijk te maken tijdens de buitendienststelling van het Station. Gezien de geringe beschikbare opslagruimte binnen het werkterrein, zijn de aannemers genoodzaakt om tijdelijk gebruik te maken van een deel van het P&R-terrein. De bewegwijzering geeft de nieuwe route aan naar de tijdelijke in-/uitritten. Voor de voetgangers van en naar het P&R is een apparte toegang gemaakt. 
Lees meer: Tribune Station harderwijk Prorail3Na jaren aan voorbereidingen zijn de tunnels in aantocht. Vanaf woensdag 29 juli gaat het echt gebeuren. Dan wordt in enkele dagen tijd het spoor bij het station en bij de Weisteeg in Harderwijk verwijderd om er twee tunnels te plaatsen. Hierdoor rijden geen treinen van woensdag 29 juli tot en met zondag 2 augustus. Bij het station Harderwijk wordt de voorgebouwde tunnelmoot met een gewicht van ruim 6 miljoen kilo (+/-6.500 ton) naar voren geschoven. Bij de Weisteeg komt een prefab tunneldeel die op zijn plek wordt ingehesen.
Lees meer: dampen bodemverontreiniging harderwijk station vervuilingTijdens de werkzaamheden aan de noordzijde is gebleken dat er nog steeds dampen vrij kunnen komen die zich in de grond bevinden. De aannemers handhaven de in juni genomen maatregelen, waardoor de werkzaamheden geen onacceptabele uitstoot in de omgeving veroorzaken. Vorige maand werd vastgesteld dat er nog bodemvervuiling aanwezig is van de voormalige locootievenloods. Lees - Vreemd luchtje bij Station Harderwijk -

Lees meer: Gevonden voorwerpen HardewrijkIets gevonden of verloren in Harderwijk? Of bent u iets verloren of vergeten tijdens uw reis? Wellicht bent u gewend dat u zich bij de politie meldt als u iets verloren of gevonden heeft. Sinds 2012 ligt deze taak grotendeels bij de gemeente en kunt u hiervoor melding doen via de landelijke website www.verlorenofgevonden.nl Dit is de officiële website waarop inmiddels bijna alle Nederlandse gemeenten gevonden voorwerpen publiceren. Heeft u iets verloren in de bus of trein, hiervoor beschikken NS, Syntus en Connexxion ieder over een eigen meldingsprocedure.

Lees meer: impressie 2 fietsroutes stationsplein harderwijkDe plannen voor de nieuwe fietsenstallingen zijn nog vers die volgens de gemeente, NS en ProRail de beste oplossing is om het groeiende aantal fietsen bij het station op te vangen. Er moet nog wel een financiële toets en aanbesteding plaatsvinden daarna kan de bouw volgend jaar beginnen. Als de plannen doorgaan word de westzijde versterkt met een grote stalling die straks is voorzien ruim 1.600 stallingplaatsen. Een tweede (ombewaakte) stalling met 450 – 500 fietsenrekken, komt aan de zuidzijde van het Station (Oranjepark). Deze stallingen zijn vanuit alle richtingen te bereiken, via nieuw aan te leggen fietsroutes en fietsverbindingen. De huidige bewaakte fietsenstalling verdwijnt om plaats te maken voor het nieuwe  busstation. Nu zijn er nog zo'n 1.800 fietsenrekken dit gaat naar 2.100.

ProRail onderhoudt het spoor, maar dat mag niet teveel vertraging veroorzaken. Zij bouwen stations terwijl het treinverkeer gewoon doorgaat. ProRail wil zoveel mogelijk treinen laten rijden, mét oog voor omwonenden van het spoor. En dat alles tegen de voor de belastingbetaler gunstigste prijs en hoogste kwaliteit. En het werk moet absoluut veilig gebeuren.

Copyright © 2019 Het Nachthok. All Right Reserve.
Partner of Joomla Perfect Templates