Eén van de bijzondere machines bij Station Harderwijk zit sinds dinsdagochtend, vast in de grond. De Mastenbroek 60/80 is bezig met het graven van sleuven in de grond van maximaal 8 meter diep voor de eerste 'muren' aan de noordzijde van Station Harderwijk. Deze trencher graaft een sleuf en het opgegraven zand wordt vermengt met een speciaal specie. Hiermee ontstaat een waterdichte muur in de grond. Waarna damwanden worden geplaatst en de bodem geïnjecteerd met 'waterglas' (een soort gel) om te zorgen dat het grondwater in de grond blijft. Dit is nodig voor het maken van de bouwkuip.
ProRail onderhoudt het spoor, maar dat mag niet teveel vertraging veroorzaken. Zij bouwen stations terwijl het treinverkeer gewoon doorgaat. ProRail wil zoveel mogelijk treinen laten rijden, mét oog voor omwonenden van het spoor. En dat alles tegen de voor de belastingbetaler gunstigste prijs en hoogste kwaliteit. En het werk moet absoluut veilig gebeuren.