Hij komt bij Station Harderwijk.

Station Harderwijk
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Werkzaamheden station harderwijk - 24 uur catering voor de bouwers Het is komende dagen niet meer stil op de bouwplaats. Na het passeren van de laatste trein zijn  aannemers begonnen met het maken van de doorgang tussen Oranjelaan en Westeinde. Met zelfvertrouwen zijn graafmachines en dumpers aan het werk om de bouwput bij het Stationsplein geschikt te maken voor komst van de tunnelmoot. De aannemers weten dat het kan. Ruim 6.500.000 kilo verplaatsen, want afgelopen maandag is er met succes een proef gedaan met het schuiven van de tunnelmoot met 3 sporen.
 
Het is groot.Werkzaamheden station harderwijk4
6.800.000 kilo beton, ijzer, ballast (stenen spoorbed) en perrondek worden vrijdag zo’n 50 meter  vrijdag verschoven. Met een breedte van 31meter en lengte 30 meter en bijna 7,5 meter hoog*, is de tunnelmoot indrukwekkend te noemen. Om deze kolos bij Harderwijk te verplaatsen is maar 400 – 500 ton aan duwkracht nodig. Hiervoor worden drie krachtige hydraulische vijzels ingezet.

tunnelmoot gigantisch Station harderwijk 6500 ton

Glijmiddel
Vannacht worden de schuifbanen opgesteld. Om het glijden soepel te laten verlopen wordt een plaat kunststof aangebracht met een zeer lage wrijving en hoge druksterkte. De tunnel wordt daarna verschoven met schuifvijzels.

Bouwput station harderwijk werkzaamheden 2015

Planning Westeinde
Donderdag op vrijdagnacht : Plaatsen schuifbanen
Vrijdag : Inschuiven tunneldeel
Vrijdagavond : Verwijderen schuifbanen

 

 Maandag ochtend moet het werk klaar zijn want de treinen gaan maandag weer rijden.

 

Volg het live 

Via Webcam 

>>Spoorzicht Webcams>>

Publiek tribune

Bij de tunnel Westeinde (station) wordt een tribune geplaats nabij de parkeerplaatsen bij het Jan van Nassaupark.Tribune Station Harderwijk Veilige kijkplek

*afgerond